Чому зимові шини "дубіють" і коли їх треба міняти
Задля кращої чіпкості зимових шин конструктори і виробники вдаються до цілого комплексу заходів. Але всі їхні хитрування бувають перекреслені надмірним віком покришки. Скільки років має служити зимова шина?
Про офіційний строк служби сучасних шин і про ознаки явного старіння гуми читайте в матеріалі РБК-Україна.
Як старіють шиниТе, що гума старішає з часом, від впливу ультрафіолету сонячного світла і озону повітря - нормальний, природній процес. Він триває різний строк для різних типів гумової суміші. Але саме зимові покришки, чия гума м’яка і часто містить велику кількість натуральних, природних речовин, старіють найшвидше.
Найчастіше виробники шин називають граничний термін життя для сучасних покришок у 5 років. Ні, після цього шини не руйнуються і не перетворюються на пластмасу - але їхні властивості дійсно починають змінюватись.
Гума протектора стає більш твердою (чому водії і кажуть, що "колеса дубіють"), і на його шашках з’являються мікротріщини.
Чому "дубіють" зимові шини- Хімічний склад гуми. Зимові шини містять більше силіки та пластифікаторів, які забезпечують м’якість при низьких температурах. З часом ці речовини випаровуються або руйнуються, і гума стає жорсткішою.
- Окислення та ультрафіолет. Сонячне світло та кисень поступово руйнують полімерні зв’язки гумового компаунду, що призводить до втрати еластичності.
- Неправильне зберігання. Шини, залишені на сонці, у спекотному місці, на відкритому повітрі, біля джерел тепла чи хімікатів, старіють швидше.
Фото: тверда від віку гума протектора дається взнаки в першу чергу не на снігу, а на льоду (freepik.com)
Середній термін експлуатації: 4–6 сезонів (залежно від марки і моделі шини, інтенсивності її використання). Це узагальнені дані виробників і практиків - українських автожурналістїв, які мають великий досвід експлуатації та інструментального тестування зимових шин різного походження.
Термін придатності: навіть якщо протектор і боковини цілі, після 8–10 років гума може бути відверто небезпечною. Додатковий ризик старих покришок у тому, що ще кілька років тому через тріщини у зовнішніх шарах гуми до каркасу шини могла потрапити вода.
Через цю вологу неї бува згниває текстильний і металевий каркас покришки - і після того колесо може просто зруйнуватись на швидкості.
Підказкою щодо списання шин у брухт буде дата їх виробництва. Яку можна знайти на боковині шини у вигляді коду DOT (наприклад, “5120” означає 51-й тиждень 2020 року).
Коли міняти зимові шини на нові- Протектор стерся до мінімально допустимої глибини. Українські Правила дорожнього руху встановлюють граничну глибину 1,6 мм, але шинні експерти вважають, що глибина менше 4 мм не забезпечує повної впевненості на зимових шляхах.
- З’явилися тріщини, або ціла "павутинка" тріщин на протекторі, глибокі розтріскування на боковинах.
- У накачаному стані помітні гули та інші деформації на боковинах шини.
- Гума протектора стала жорсткою на дотик, втратила м’якість.
- Відчутне погіршення зчеплення з дорогою, збільшення гальмівного шляху на чистому асфальті за мінусової температури.
- Збільшений гальмівний шлях – і на слизькій дорозі, і на чистому асфальті.
- Втрата керованості при різких маневрах.
- Малий залишок ресурсу. Покришка з твердою або розтрісканою гумою не буде служити довго - або швидко зноситься протектор, або зруйнується пошкоджений вологою внутрішній каркас.
Строго кажучи, цій темі варто присвятити окрему статтю, але коротко рекомендації щодо збереження шин будуть такі:
- Зберігати у прохолодному, темному та сухому місці;
- Використовувати спеціальні "дихаючі" чохли для шин – або не використовувати ніякі;
- Регулярно перевіряти тиск і балансування; суворо дотримуючись рекомендацій автовиробника;
- Не травмувати шини грубою їздою по нерівних шляхах.
Зимові шини "дубіють" через природне старіння гуми та неправильні умови зберігання. Навіть якщо протектор гарний на вигляд, після 5-6 років експлуатації варто уважно перевіряти стан шин.
При ознаках втрати еластичності гуми протектора і появі тріщин покришки бажано замінювати новими. Адже це питання безпеки, вартість якої важко оцінити у грошах.
Раніше в нашій публікації ми обговорювали 5 сигналів до заміни гальмівної рідини в машині і розповідали, коли саме її треба міняти.
Крім того, минулого разу наші автоексперти розбирались, які гальма кращі: дискові чи барабанні, і які на ділі дають кращий результат.
При підготовці статті були використані матеріали "Шина Плюс", "Autobild Україна" та Rosava.