Як підготувати авто до поїздки в гори взимку: поради водіям
Відпочивати в горах цікаво і корисно, але щоб використовувати для цього власний транспорт, потрібна бодай мінімальна підготовка. Як "налаштувати" автомобіль і водія на безпечний рух гірськими шляхами?
Про те, що треба зробити з автомобілем, щоб він не зіпсував вам зимову відпустку у горах, читайте в матеріалі РБК-Україна.
Чому у горах важко за кермомПоїздки в горах, навіть цілком впорядкованими дорогами, мають особливу специфіку. Часто вони становлять серйозне випробування як для водія, так і для автомобіля. Якщо предметно, то труднощі такі:
- обмежена видимість траси;
- різкі та круті повороти;
- численні підйоми та спуски, які створюють додаткове навантаження на мотор, трансмісію та гальмівну систему;
- знижений атмосферний тиск, що зменшує потужність двигуна.
Щоб упоратися з такими умовами, з одного боку, потрібні спеціальні знання та досвід, яких часто бракує звичайним водіям. Через що і виникають помилки, що можуть стати причиною серйозних аварій.
А з іншого боку, особливого типу навантажень зазнає автомобіль. Власне, радикальної підготовки типу того чи іншого функціонального тюнінгу, машина не потребує. Але дещо слід перевірити – особливо коли авто не дуже нове.
Фото: у горах і цивілізовані, цілком впорядковані траси за певної погоди стають небезпечними (freepik.com)
Зимові гірські дороги - це виклик навіть для досвідчених водіїв. Щоб відпустка пройшла безпечно та комфортно, важливо заздалегідь підготувати машину до суворих умов.
Шини та зчеплення з дорогою
- Використовуйте зимові шини, причому бажано максимально свіжі, незношені. І важливо, щоб вони були арктичного типу - з грубим глибоким протектором та розвиненою плечовою зоною.
- Шиповані моделі будуть додатковою перевагою на слизьких ділянках.
- Сніжною зимою не завадять ланцюги чи браслети протиковзання у багажнику. Вони допоможуть вибратися з глибокого снігу і впевнено рухатись вперед там, де після снігопадів ще не попрацювали дорожні служби. До речі, в Європі є гірські регіони, куди без таких ланцюгів заїжджати заборонено.
Гальма. Певно, варто нагадати, що взимку важлива не так ефективність гальм (чіпкість), як синхронність спрацювання всіх чотирьох коліс. В протилежному випадку машину буде розвертати при кожному гальмуванні.
Також слід бути впевненим, що в машині коректно працюють електронні помічники водія типу систем ABS (антиблокування гальм), ESP (стабілізація при гальмуванні), трекш-контроль (протибуксувальна система) тощо.
Система охолодження двигунаЯк не дивно, взимку водієві ненового авто слід особливо дбати про систему охолодження. Тому, що вона насправді не тільки охолоджує двигун, а й підтримує його температуру у складних зимових умовах. До яких відносять рух на підйом і буксування в снігу.
А ще ця система попутно відповідає за опалення салону. Яка у свою чергу впливає на чистоту вікон і уважність водія - а значить, і на безпеку руху.
Фото: загрозливі чинники гірських шляхів - перепад висот, круті повороти і несподівана зміна погоди (freepik.com)
- Перевірте стан акумулятора - холод швидко виявляє його слабкі місця.
- Запасіться теплим одягом, ліхтариком, буксирувальним тросом та аптечкою.
- Плануйте маршрут заздалегідь та враховуйте, що в горах зв'язок може зникати.
- Всі маневри виконуйте плавно: різкі дії призводять до заносу і втрати управління.
- При буксуванні в кучугурах іноді корисно відключити ESP і протибуксувальну систему.
- На зледенілих ділянках використовуйте дрібні нерівності дороги (швидкість мінімальна!) для кращого зчеплення коліс з дорогою.
- На спусках уникайте тривалого гальмування педаллю – використовуйте гальмування двигуном.
- Підйом плануйте так, щоб не перемикати передачу до вершини. На коробці-автоматі фіксуйте передачу вручну.
- На зледенілих ухилах навіть хороша гума не завжди рятує - будьте готові відмовитися від руху небезпечним маршрутом.
Щодо стану машини – збиратись у зимову поїздку в гори почніть з візиту на СТО. Замовте механікам діагностику ходової частини, систем управління та інших, згаданих вище систем.
Ще раз нагадаємо, що будь-які ускладнені дорожні умови (і зимові гори в першу чергу) швидко виявляють всі слабкі місця автомобіля. Вузол, який у повсякденній експлуатації час від часу просто "барахлит", під навантаженнями геть відмовляє. Майте це на увазі, коли будете планувати зимову відпустку в горах.
Раніше в нашій публікації ми обговорювали 5 сигналів до заміни гальмівної рідини в машині і розповідали, коли саме її треба міняти.
Крім того, минулого разу наші автоексперти розбирались, які гальма кращі: дискові чи барабанні, і які на ділі дають кращий результат.
При підготовці статті були використані матеріали Autocentre, "Autobild Україна" та Motor.